Follow by Email

Saturday, 7 January 2012

Luahan Hati

sape suka hidup miskin angkat kening please........  :P
hihi...salam sume ea...ishh...sya tengok kat Malaysia ni makin hari makin tinggi jurang kemiskinan antara penduduk bandar dengan desa...ishh..apa nak jadi ni...sape yang patut dipersalahkan ea??adakah kerajaan atau penduduk itu sendiri atau kedua-duanya sekali yang patut dipersalahkan atas tragedi yang berlaku ini??hihihi...
Pada pndangan saya,,,,tiap makhluk yang punye insan dan akal bertanggungjawab dalam memerangi gejala kemiskinan ini..hhahhaaha...

Friday, 6 January 2012


Rebakan Bandar (Urban Sprawl)



.

Isu rebakan bandar telah lama bertapak dan diperkatakan serta menular dalam pembangunan negara pada masa ini. Isu ini terjadi akibat tekanan pembangunan yang pesat dan tidak terkawal.



Penyumbang faktor utama kepada berlakunya masalah ini ialah persaingan guna tanah dikawasan bandar yang tinggi telah menyebabkan pembangunan beralih ke pinggir-pinggir bandar. Hal ini kerana permintaan tinggi terhadap penempatan penduduk dari masa ke masa. Tidak dinafikan juga bahawa terdapat faktor-faktor lain seperti faktor migrasi dari luar bandar ke bandar untuk mendpatkan peluang pekerjaan bagi memperbaiki taraf hidup mereka. Keadaan ini menyebabkan pertambahan penduduk di bandar untuk menampungjumlah popilasi tersebut. Secara tidak langsung ini akan menyebabkan kawasan bandar telah merebak secara meluas.


 
Akibat daripada isu ini telah berlaku masalah-masalah kepada penduduk setempat seperti sempadan wilayah tidak dapat dikenalpasti dan turut menyebabkan konflik dalam kawasan pentabiran perancangan. Selain itu, timbul masalah-masalah sosial yang akan merendahkan taraf kualiti hidup masyarakat kerana tempat tinggal yang didiami tiada perancangan yang baik seperti sistem peparitan,bekalan air dan elektrik dan sebagainya.

Oleh itu kawalan pembagunan perlu dilaksanakan secara tegas dengan menyediakan polisi perancangan pembangunan untuk digunapakai dan diaplikasikan dalam dunia sebenar perancang. Susun atur pembangunan perlu menitikberatkan aspek yang seimbang dari sudut fizikal, ekonomi, sosial dan alam sekitar dan memstikan isu rebakan bandar yang mendatangkan pelbagai masalah kepada masyarakat dapat ditangani dengan segera
.

Thursday, 5 January 2012

Punca berlakunya masalah pengangkutan


Masalah kesesakan lalu lintas berlaku berpunca daripada tiada jalan alternatif, pembangunan sistem jalan tidak mengikut hirarki, dan wujudnya aktiviti guna tanah yang tidak sesuai di sekitar jalan raya utama. Pertambahan penduduk bukan sahaja memerlukan lebih banyak peluang pekerjaan, permintaan terhadap perumahan, kemudahan sosial bahkan turut menambah jumlah kenderaan di jalanraya dan lebuhraya (Haryati Shafii 2003). Perubahan demografi melalui pertumbuhan semulajadi dan migrasi telah meningkatkan lagi permintaan terhadap pengangkutan bagi kemudahan untuk bergerak. Ini membangkitkan isu keselesaan penggunaan mod pengangkutan di pinggir bandar terhadap kualiti hidup masyarakat dan menyebabkan berlakunya gangguan dan kesan terhadap persekitaran dan psikologi penduduk.



Masalah ini bukan sahaja berkaitan dengan mod pengangkutan, bahkan turut melibatkan
struktur jalan raya yang membahayakan seperti tiadanya pembahagi jalan yang jelas, jalan yang pecah dan berlopak, jalan tidak rata, kurangnya kemudahan lampu isyarat, kesesakan lalu lintas yang boleh memberi kesan kepada fizikal dan psikologi manusia dan beberapa kesan lagi (Haryati Shafii 2009). Keadaan-keadaan seperti ini didapati boleh menyebabkan masyarakat bandar merasa tidak selesa, susah hati, cemas, letih/lesu, kerumitan untuk berinteraksi  dan kebimbangan yang serius apabila setiap hari mereka terpaksa menggunakan jalan raya tersebut ke tempat bekerja, ke pasaraya, pusat perkhidmatan atau apa sahaja  urusan penting dalam keadaan pengguna tidak mempunyai pilihan yang lain.

Selain daripada itu juga, kemudahan pengangkutan awam yang terdapat di bandar-bandar besar umpamanya di Kuala Lumpur, adakalanya  tidak dapat memberikan perkhidmatan yang memuaskan dan maksimum kepada pengguna. Mutu perkhidmatan yang tidak memuaskan seperti jadual perjalanan yang tidak konsisten,  bilangan penumpang yang terlalu ramai yang menimbulkan kesesakan dalam bas dan monorel, kekerapan perjalanan bas yang terlalu lama, tiada kemudahan penyaman udara, (sekiranya ada-alat tersebut rosak dan tidak berfungsi), tiada “board pemberitahuan” berkenaan jadual perjalanan bas yang seterusnya dan sebagainya. Keadaan-keadaan seperti ini didapati telah menimbulkan kerumitan yang serius kepada pengguna. Ada kalanya pengguna cuba beralih kepada mod pengangkutan awam, tetapi perkhidmatan yang ditawarkan pula tidak memuaskan. Manakala untuk terus menggunakan kenderaan persendirian ternyata akan lebih menyulitkan apabila terpaksa menghadapi kesesakan lalu lintas yang lama,
keletihan, dan sebagainya.  Kajian yang telah dijalankan oleh beberapa orang penyelidik dalam dan luar negara telah memperlihatkan bahawa masalah kualiti alam sekitar semakin tercabar apabila berlakunya pertambahan penduduk dan pengangkutan di bandar (Aiken et al.1982). Boleh dikatakan bahawa hampir semua negara di dunia mengalami masalah pencemaran air, udara dan tanah. Tambahan pula, bahaya fizikal dan bukan fizikal seperti bunyi bising, kesesakan trafik telah mewujudkan tekanan tambahan kepada penghuni bandar.

Monday, 26 December 2011

SWEET WORDS....!

Something You Love

Jika Anda menginginkan sesuatu yang belum pernah anda miliki, Anda harus bersedia melakukan sesuatu yang belum pernah Anda lakukan.
If you want something you’ve never had, you must be willing to do something you’ve never done.

Tentang Visi
Visi tanpa eksekusi adalah lamunan. Eksekusi tanpa visi adalah mimpi buruk.
Vision without execution is a daydream. Execution without vision is a nightmare.

Hidup Ini Singkat
Hidup ini singkat. Tidak ada waktu untuk meninggalkan kata-kata penting tak terkatakan.
Life is short. There is no time to leave important words unsaid.

Cara Memulai
Cara memulai adalah dengan berhenti berbicara dan mulai melakukan.
The way to get started is to quit talking and begin doing.

Pikiran Ibarat Parasut
Pikiran kita ibarat parasut, hanya berfungsi ketika terbuka.
Minds are like parachutes – they only function when open.

Sukses Adalah Perjalanan
Success is a journey, not a destination.

Memberi dan Menerima
Blessed are those that can give without remembering and receive without forgetting.

Sunday, 11 December 2011

ISU PEMBANGUNAN EKONOMI DI KAWASAN LUAR BANDAR



Biasanya kemiskinan sering di kaitkan dengan sector  tradisional luar Bandar. Sejak dulu lagi sector luar Bandar dikaitkan dengan persoalan kemiskinan ini kerana tidak mendapat kemudahan seperti kawasan pembangunan pesat yang semakin berkembang di bandar- bandar besar.Sebagaii contoh di Malaysia, berdasarkan tuntutan kos hidup kini ada pandangan mengatakan isirumah yang pendapatan bulanannya adalah di bawah RM 2000 boleh di anggap sebagai golongan miskin dan sekaligus menjadikan 24% dari rakyat Malaysia tergolong dalam kategori ini.
Ini merupakan sesuatu yang cukup serius daan dari satu segi mencerminkan ketidakberkesanan sebahagian besar dari dasar-dasar ekonomi negara dalam menangani isi kemiskinan.Apa yang lebih parah sebahagian besar dari mereka yang miskin terdiri dari orang bumiputera sendiri yang tinggal diluar bandar. Ini akan menjadikan jurang pendapatan dikalangan penduduk semakin meningkat. Keterpinggiran ekonomi luar Bandar ini adalah bercanggah dengan usaha-usaha kerajaan Malaysia yang kononnya mencuba untuk perbaiki ekonomi luar bandar dari semasa ke semasa. Sebaliknya apa yang di pamerkan dalam usaha membantu penduduk luar bandar adalah untuk kepentingan persendirian dan politik semata-mata.
Jumlah penduduk yang tinggal di kawasan luar bandar  adalah tinggi, namun peratusaannya mula berkurangan ekoran daripada proses  pembandaran dan penghijrahan keluar golongan muda untuk mencari peluang ekonomi yang lebih baik di kawasan bandar. Perbezaan kawasan bandar dan luar bandar juga amat ketara, pada tahun 2005, pendapatan isirumah luar bandar hanya 55% daripada pendapatan isi rumah di bandar dan kebanyakan keluarga miskin di luar bandar terletak di Kelantan, Terengganu, Kedah, Perlis, Sabah dan Sarawak.
Memang tidak dapat di sangkal kenyataan bahawa terdapat kemajuan dari sudut prasarana luar bandar, pendidikan dan kesihatan yang menyeluruh berbanding sebelumnya. Namun pihak yang bertanggungjawab harus memberikan penekanan kepada kawasan luar bandar demi menjaga kebajikan rakyat dan meningkatkan taraf hidup penduduk bukan untuk politik semata- mata. 

Wednesday, 30 November 2011

IMPAK PEMBANDARAN KE ATAS KAWASAN PINGGIR BANDAR

Seperti yang kita semua tahu negara kita Malaysia kini sedang membangundengan pesatnya.Bangunan-bangunan tinggi dibina di dalam bandar seperti cendawan tumbuh selepas hujan.Tetapi apa yang sedang berlaku kini bukannya memberi impak positif semata-mata.Disebaliknya ada perkara yang mungkindiantara kita tidak sedar telah memberi impak negetif da semsa kesemasa.Antaranya kawasan-kawasan pinggir bandar telah di telan arus pembangunan yang begitu pesat tanpa mempedulikan kesan langsung yang berlaku kepada masyarakat pedalam setempat.Penekanan pembangunan yang hanya tertumpu di kawsan bandar telah mewujudkan isu-isu di kawasan pinggir bandar. Kampung-kampung yang berada di pinggir bandar akan terus hanyut,tenggelam dan lenyap identitinya.Di samping itu ekonomi di kampung menjunam jatuh akibat daripada penghijrahan penduduk berskala besar ke kawasan bandar yang mencari gaji yang lebih lumayan di samping mendapatkan kehidupan yang lebih selesa.Lantaran itu, kawsan pinggir bandar mengalami masalah kekurangan tenaga kerja buruh untuk mengusahakan tanah pertanian yang mana telah banyak menyumbang kepada penduduk dan kawasan pinggir bandar.Ini telah memberikan kesan yang lebih negetif kepada penduduk dari aspek sosio-budaya seperti pengamalan hidup berjiran yang selalu diterapkan kepada penduduk kampung kini pudar .Kesimpulannya, pembangunan bandar sepatutnya perlu lebih seimbang dan tersusun tidak hanya tertumpu pada kawasan bandar malahan juga kawasan pinggir banadr demi menjamin kualiti kehidupan yang memberi kesejahteraan sepnajang masa.

Tuesday, 20 September 2011

'Kampung Halamanku di Pinggiran Bandar Kubang Kerian'


Dalam banyak-banyak kampung aku rasa kampung aku lah yang paling tenang,harmoni dan selamat...'dahulu kala,..Tapi kini semuanya berubah menjadi satu tragedi...nak tau kenapa..aaa lu pikirla sendiri..hahahaha(gurau jew...)
.......Ceritanya berbunyi begini...
Pada zaman aku kecil dulu kampungku memang dipenuhi dengan rimbunan pepohon hijau yang menjadi tempat aku dan rakan-rakan kecilku bermain dan berteduh setelah pulang dari sekolah...Dahulunya kampung aku merupakan salah sebuah kampung yang aman dan damai di tambah pula dengan bunyi kicauan burung dan unggas di sokong lagi dengan lambaian pohonan nun menghijau yang membuatkan aku tidak pernah membiarkan masa kecilku berlalu begitu sahaja tanpa membuat apa-apa aktiviti yang menyeronokkan bersama rakan-rakanku seperti bermain 'deks choks' dalam bahasa international kelate..lam bahasa bandarnya teng-teng..,'getoh','nusuk',baling tin dan selipar' dan macam-macam lagi...dulu kala sekolah ku semuanya berupa bangunan setingkat dan fasadnya biasa-biasa aje...namun sekarang bangunan udah bertingkat-tingkat tingginya dan fasadnya juge cantik dan unik dengan berimejkan islamik punyer kawasan maaa....kalau dulu tidak perlukan pengawal keselamatan kampung namun sekarang semua itu diperlukan karane kampungku adalah kampung yang tersohor dengan mat-mat drug...aduhhh....kalau balik kampung jew mesti berjaga-jaga dan ati nggak tenang...ermm...gimana mau dibendung yaa...lagi satu kan..kampung kiter udah maju cumanya penduduknya nggak maju2 lagi dong..kenapa ramai yang tak da akal mau jd penagih....ish2...cobaan...lagi satu...jalan mau pegi ke bandarnya pula selalu sesak bila tiba waktu puncak....mungkin 'traffic light' terlalu banyak kot sepanjang jalan menuju kebandar...sy nak syorkan diperbanyakkan jalan sehala dan diharap orang kg kiter jgn la byk komen kononnya susah kalau ditukar kepada jalan sehala...come on la terima perubahan untuk kemajuan bersama....erm lagi satukan...kampung kiter banyak orang datang sebab hospital kubang kerian yang menjadi tumpuannya..ekoran drpd tu kampung saya turut merasa bahangnya tak kire r baik r buruk...