Masalah
kesesakan lalu lintas berlaku berpunca daripada tiada jalan alternatif,
pembangunan sistem jalan tidak mengikut hirarki, dan wujudnya aktiviti guna
tanah yang tidak sesuai di sekitar jalan raya utama. Pertambahan penduduk bukan
sahaja memerlukan lebih banyak peluang pekerjaan, permintaan terhadap
perumahan, kemudahan sosial bahkan turut menambah jumlah kenderaan di jalanraya
dan lebuhraya (Haryati Shafii 2003). Perubahan demografi melalui pertumbuhan
semulajadi dan migrasi telah meningkatkan lagi permintaan terhadap pengangkutan
bagi kemudahan untuk bergerak. Ini membangkitkan isu keselesaan penggunaan mod
pengangkutan di pinggir bandar terhadap kualiti hidup masyarakat dan
menyebabkan berlakunya gangguan dan kesan terhadap persekitaran dan psikologi
penduduk.
Masalah ini bukan
sahaja berkaitan dengan mod pengangkutan, bahkan turut melibatkan
struktur jalan
raya yang membahayakan seperti tiadanya pembahagi jalan yang jelas, jalan yang pecah
dan berlopak, jalan tidak rata, kurangnya kemudahan lampu isyarat, kesesakan
lalu lintas yang boleh memberi kesan kepada fizikal dan psikologi manusia dan
beberapa kesan lagi (Haryati Shafii 2009). Keadaan-keadaan seperti ini didapati
boleh menyebabkan masyarakat bandar merasa tidak selesa, susah hati, cemas,
letih/lesu, kerumitan untuk berinteraksi
dan kebimbangan yang serius apabila setiap hari mereka terpaksa
menggunakan jalan raya tersebut ke tempat bekerja, ke pasaraya, pusat
perkhidmatan atau apa sahaja urusan
penting dalam keadaan pengguna tidak mempunyai pilihan yang lain.
Selain daripada
itu juga, kemudahan pengangkutan awam yang terdapat di bandar-bandar besar umpamanya
di Kuala Lumpur, adakalanya tidak dapat
memberikan perkhidmatan yang memuaskan dan maksimum kepada pengguna. Mutu
perkhidmatan yang tidak memuaskan seperti jadual perjalanan yang tidak
konsisten, bilangan penumpang yang
terlalu ramai yang menimbulkan kesesakan dalam bas dan monorel, kekerapan perjalanan
bas yang terlalu lama, tiada kemudahan penyaman udara, (sekiranya ada-alat
tersebut rosak dan tidak berfungsi), tiada “board pemberitahuan” berkenaan
jadual perjalanan bas yang seterusnya dan sebagainya. Keadaan-keadaan seperti
ini didapati telah menimbulkan kerumitan yang serius kepada pengguna. Ada
kalanya pengguna cuba beralih kepada mod pengangkutan awam, tetapi perkhidmatan
yang ditawarkan pula tidak memuaskan. Manakala untuk terus menggunakan
kenderaan persendirian ternyata akan lebih menyulitkan apabila terpaksa
menghadapi kesesakan lalu lintas yang lama,
keletihan, dan
sebagainya. Kajian yang telah dijalankan
oleh beberapa orang penyelidik dalam dan luar negara telah memperlihatkan
bahawa masalah kualiti alam sekitar semakin tercabar apabila berlakunya pertambahan
penduduk dan pengangkutan di bandar (Aiken et al.1982). Boleh dikatakan bahawa hampir
semua negara di dunia mengalami masalah pencemaran air, udara dan tanah.
Tambahan pula, bahaya fizikal dan bukan fizikal seperti bunyi bising, kesesakan
trafik telah mewujudkan tekanan tambahan kepada penghuni bandar.
No comments:
Post a Comment