Tuesday 20 September 2011

'Kampung Halamanku di Pinggiran Bandar Kubang Kerian'


Dalam banyak-banyak kampung aku rasa kampung aku lah yang paling tenang,harmoni dan selamat...'dahulu kala,..Tapi kini semuanya berubah menjadi satu tragedi...nak tau kenapa..aaa lu pikirla sendiri..hahahaha(gurau jew...)
.......Ceritanya berbunyi begini...
Pada zaman aku kecil dulu kampungku memang dipenuhi dengan rimbunan pepohon hijau yang menjadi tempat aku dan rakan-rakan kecilku bermain dan berteduh setelah pulang dari sekolah...Dahulunya kampung aku merupakan salah sebuah kampung yang aman dan damai di tambah pula dengan bunyi kicauan burung dan unggas di sokong lagi dengan lambaian pohonan nun menghijau yang membuatkan aku tidak pernah membiarkan masa kecilku berlalu begitu sahaja tanpa membuat apa-apa aktiviti yang menyeronokkan bersama rakan-rakanku seperti bermain 'deks choks' dalam bahasa international kelate..lam bahasa bandarnya teng-teng..,'getoh','nusuk',baling tin dan selipar' dan macam-macam lagi...dulu kala sekolah ku semuanya berupa bangunan setingkat dan fasadnya biasa-biasa aje...namun sekarang bangunan udah bertingkat-tingkat tingginya dan fasadnya juge cantik dan unik dengan berimejkan islamik punyer kawasan maaa....kalau dulu tidak perlukan pengawal keselamatan kampung namun sekarang semua itu diperlukan karane kampungku adalah kampung yang tersohor dengan mat-mat drug...aduhhh....kalau balik kampung jew mesti berjaga-jaga dan ati nggak tenang...ermm...gimana mau dibendung yaa...lagi satu kan..kampung kiter udah maju cumanya penduduknya nggak maju2 lagi dong..kenapa ramai yang tak da akal mau jd penagih....ish2...cobaan...lagi satu...jalan mau pegi ke bandarnya pula selalu sesak bila tiba waktu puncak....mungkin 'traffic light' terlalu banyak kot sepanjang jalan menuju kebandar...sy nak syorkan diperbanyakkan jalan sehala dan diharap orang kg kiter jgn la byk komen kononnya susah kalau ditukar kepada jalan sehala...come on la terima perubahan untuk kemajuan bersama....erm lagi satukan...kampung kiter banyak orang datang sebab hospital kubang kerian yang menjadi tumpuannya..ekoran drpd tu kampung saya turut merasa bahangnya tak kire r baik r buruk...

No comments:

Post a Comment